Niet ieder kind leert op dezelfde manier 

Niet ieder kind leert op dezelfde manier. Toch zie je dat het onderwijs aan kinderen vaak heel erg auditief en lineair is ingericht. Terwijl sommige (eigenlijk best wel veel) kinderen veel liever kijkend leren (visueel) en willen zien wat ze aan het doen zijn (het grotere plaatje). Ze leren ook beter van hun eigen ervaring (zelf voelen), dan van antwoorden als 'omdat ik het zeg'.


Deze kinderen zijn dan al snel 'lastig' in een klas. Ze kijken nog even bij de buurman hoe iets precies moet, storen daarmee de ander of zijn ineens aan het 'afkijken' en ze stellen ook vaak veel vragen over 'waarom' ze iets moeten doen. Soms zijn ze ook wat trager omdat ze iets moeten doorvoelen voordat ze verder kunnen. Daar heeft niet iedere juf of meester tijd voor (en soms ook geen goed antwoord).


Wat je dan ziet is dat er gemakkelijk een vicieuze cirkel kan ontstaan. Het kind probeert op zijn eigen manier te leren, maar wordt hier vaak in belemmerd en bestempeld als lastig. Het kind voelt aan dat hij 'anders' is, en 'niet goed genoeg', wat weer spanning geeft en tot onrustig gedrag kan leiden. Het kind verliest zelfvertrouwen, trekt zich terug of gaat juist harder 'schreeuwen'.


Na een tijdje heeft het kind geen zin meer in school of is het een 'probleemkind' geworden. En jij als ouder snapt niet goed wat er nou is gebeurd met dat vrolijke leergierige, nieuwsgierige jong van je.


Klinkt bekend? Lees vooral verder.

Kernvisie-methode kan helpen bij:

Dyslexie: leer een kind leren op zijn eigen manier en het kan zich prima een taal eigen maken
Dyscalculie: leer een kind de verbanden tussen de getallen op een manier die bij m past.
Onrustig, druk gedrag in de klas: hoe zou jij je voelen als je steeds geremd werd in je eigen manier van leren die voor jou werkt en iets moest gaan doen wat voor jou niet werkt?

Weinig zelfvertrouwen, onzekerheid: het gevoel krijgen anders te zijn, terwijl je er zo graag bij wilt horen en er zo hard je best voor doet, kan een wissel trekken op je eigenwaarde.

Doe een klein testje: vraag je kind om het alfabet op te schrijven ... het is verbazingwekkend hoeveel kinderen dit niet goed in hun hoofd hebben zitten.

Kernvisie-traject: hoe gaat dat dan in zijn werk?

Een traject duurt ca 6 - 8 maanden. Er zijn ongeveer 8-10 gezamenlijke afspraken. Om de drie weken een afspraak. Tijdens de sessies zelf krijgt het kind leertechnieken aangereikt, waardoor het makkelijker kan leren. In de tussenliggende tijd moet dit verder geoefend worden. Vandaar dat er ook altijd een ouder bij aanwezig is. Per week moet er ongeveer 5 dagen een kwartiertje geoefend worden. Het èchte werk gebeurt dus in de tussenliggende weken!


Er komen allerlei onderwerpen aan bod: cijfers en letters, d's en t's, rekenen, topo etc. Per kind wordt gekeken waar de behoefte ligt.

Een traject start altijd met een kennismakingsgesprek en een eerste uitleg over de methodiek. Ook gaan we meteen aan de slag met de eerst tips en handvatten. Na deze eerste sessie kan het traject worden voortgezet. Per sessie geldt een tarief van 75 euro. Alleen als gezamenlijk wordt besloten het traject voort te zetten, wordt de eerste sessie in rekening gebracht. Maak dus vrijblijvend kennis!

Graag eerst wat meer lezen over de Kernvisie-methode? Lees het boek: krachtig anders leren. Te verkrijgen via bol.com of via de website kernvisiemethode.nl